- alerg la biblioteca!
Mircea ELIADE
si-a impartasit (virtual)
experienta adolescentina
(evocata in Romanul
adolescentului miop)
printr-un video-documentar
româno-francez
bio-bibliografic -
elevilor clasei a IX-a
(Liceul Traian VUIA
Tautii-Magheraus)
la ora deschisa
de Limba
româna / franceza
realizata in colaborare
cu Biblioteca orasului.
Fiecare elev a primit
o mapa-portofoliu,
varianta doc. print.
Profesor -
Camelia CURTUZAN,
bibliotecar -
Florica SASARAN.
Mircea ELIADE
si-a impartasit (virtual)
experienta adolescentina
(evocata in Romanul
adolescentului miop)
printr-un video-documentar
româno-francez
bio-bibliografic -
elevilor clasei a IX-a
(Liceul Traian VUIA
Tautii-Magheraus)
la ora deschisa
de Limba
româna / franceza
realizata in colaborare
cu Biblioteca orasului.
Fiecare elev a primit
o mapa-portofoliu,
varianta doc. print.
Profesor -
Camelia CURTUZAN,
bibliotecar -
Florica SASARAN.
„O asemenea intalnire -
decisivă şi pentru mine şi pentru soarta Romanului adolescentului miop
- a fost Un
om sfarşit al
lui Giovanni Papini. Citisem, ca ataţia din colegii mei, L 'Histoire
du Christ, dar nu mă cucerise.
Dimpotrivă, Un om
sfarşit a căzut ca un trăznet. Nu-mi putusem inchipui pană atunci
că pot semăna atat de mult cu altcineva. Mă regăseam aproape pe de-a-ntregul in
copilăria şi adolescenţa lui Papini. Ca şi el, eram urat, foarte miop, devorat
de o curiozitate precoce şi fără margini, voiam să citesc tot, visand că pot
scrie despre toate.
Ca şi el, iubeam singurătatea şi mă inţelegeam numai cu
prietenii inteligenţi sau erudiţi".
„Mă simţeam
superior tuturor colegilor mei, măcar pentru enormul efort pe care-l cheltuiam
pentru a-mi lărgi şi adanci cultura [...] Dar eram mai mult decat atat. Mă
aflam in plină criză de pubertate, mă descopeream in fiecare dimineaţă mai
urat, mai stangaci, descopeream, mai ales la intalnirile cu fete de varsta mea,
cat sunt de timid şi de neatrăgător, in comparaţie cu unii din prietenii mei. Criza aceasta a
mers agravandu-se pană la sfarşitul liceului. Propabil că datorită ei n-am mai
ajuns să termin Romanul (unui om sucit). La un moment dat, am
simţit că nu mai pot scrie decat la persoana I, că orice fel de literatură, in
afară de cea direct sau indirect autobiografică, n-avea nici un sens. Aşa am
inceput Romanul adolescentului miop [...] Pe timpul
cand luam parte asiduu şi entuziast, la intrunirile societăţii noastre,
incepusem deja să-mi iau in serios uraţenia şi - in bună parte, inchipuita -
solitudine. Eram singurul care veneam Ia „Muza” in uniforma de liceu, toţi
ceilalţi purtau de mult costume civile. Singurul care nu incercam să-mi camuflez
părul tuns, ci, dimpotrivă, mă tundeam cu maşina numărul zero [...] in plus,
aveam o mare scădere: nu ştiam să dansez [...] Dar mă complăceam din ce in ce
mai mult in această situaţie care mi se părea că face parte din destinul meu de
adolescent excepţional. Mi se părea că toate eşecurile mondene, intocmai ca şi
umilinţele pe care le induram la liceu, aveau menirea să mă izoleze de lume, să mă păstreze
exclusiv pentru opera pe care eram
chemat s-o scriu, operă pe care trebuia să o inaugureze Romanul adolescentului miop". Am devenit cercetaş la timp. Aplecarea mea spre aventură, satisfăcută
ataţia ani pe maidane şi in pivniţele Universităţii alături de haimanale şi
vagabonzi, işi găsise acum o ieşire care ii ingăduia să se disciplineze şi să se
adancească...".
„Romanul unui om sucit" - aşa se intitula iniţial romanul de faţă.
Topirea Jurnalului in roman este cea
mai stimulativă şi mai fermecătoare „lecţie" de extras din aceste
pagini. Chiar dacă astăzi tanărul de
15-l8 ani navighează pe Internet prin cyber-spaţii şi realităţi virtuale, experienţa
edificării de sine prin
alchimia realităţii in jurnalul personal rămane una de disciplinare
fundamentală.
„Durerea adolescentului miop" –
„sunt şi eu ca toţi ceilalţi:
adolescent sentimental şi visător. Zadarnic incerc să mă ascund. Sunt ridicol.
Sunt melancolic. Deci sunt stupid. Sunt lipsit de voinţă, de virilitate, de
personalitate" etc,
jurămintele pentru sine
„trebuie să muncesc mult şi să
sufăr",
„tristeţea celui care inţelege",
aşteptarea „cu pumnii stranşi, intre cărţi" a
bătăliei cu viaţa,
apoi puseul egofil, inevitabil
„ei , mă socotesc creat pentru a
asculta confesiuni. N-au inţeles niciodată cat de puţin mă interesează
sufletele lor";
„cel care e ispitit de amintiri se
dovedeşte sensibil. Cel care se infrange, senin, depăşeşte sensibilitatea de
elită",
trânta cu credinţa/necredinţa
„presimt că intreaga mea viaţă
lăuntrică se va dărui. Cui? Nu pot să mă gandesc la biserică. Nu sunt un mistic
şi nici un ateu satanic, cinic, disperat. Cum aş putea ajunge atunci la
Isus?",
tipicele viziuni răzbunător compensatoare
„mă inchipuiam mort";
„m-am gandit mult dacă trebuie să plec,
să fug pentru totdeauna";
„m-am inchipuit trist, dispreţuit de
prieteni, batjocorit de rude şi duşmani şi am inţeles că numai aşa am să pot
scrie titlul Romanul
adolescentului miop care mă va face celebru intr-o noapte, şi bogat...";
„candva voi păşi pe străzi cu
strălucirea biruinţei oglindită in ochi...",
febrila, permanenta oscilaţie eliadescă intre supremaţia livrescului şi triumful
senzorialităţii
„ascetismul meu fu in curand infrant. Mă resemnai să
accept fiziologia [...] Niciodată nu voi izbuti să mă cunosc aşa cum imi cunosc
biblioteca"
- nimic nu lipseşte din acest manual de sinceritate.
O panoplie a sincerităţii ce slujeşte perfect ca exerciţiu de identificare
pentru generaţia confruntată astăzi cu
confesiunile lui Mircea Cărtărescu şi H.R.Patapievici:
„inţelegeam că ursita sensibilităţii e
suferinţa,
că cea a creierului e neputinţa,
că ursita cărnii e dorinţa intreruptă
numai de dezgust şi niciodată potolită.
Inţelegeam toate acestea şi mă bucuram
că nu le bănuieşte nimeni.
Primăveri inapoia mea, primăveri
inainte. Şi iată că acum nu mă mai tem de ele.
Şi scriu aici, nebănuit de nimeni, intr-un
caiet pe care il ascund.
Şi nimeni nu poate să afle dacă sunt trist.
Şi nu sunt trist nici de toamnă, nici
de povestea cu amintiri".
Iar dacă nu vă
recunoaşteţi in personaj, nu vă iluzionaţi:
insăşi
de-limitarea, ne-recunoaşterea, este o lecţie perfectă de autocunoaştere.
Interpretati marcajele de tipul ___ si ___
- corespunzator planurilor psihologice (evidente),
identificate in citatele
din „Memoriile” autorului.
Va propun deci sa exploatati - cu psihologul scolii
- si sentimentele contrare care
marcheaza adolescenta in general
iar in cazul Mircea ELIADE - cum transcend ele in
Romanul adolescentului
miop (autobiografic).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
APRECIEZ BUNA INTENȚIE!
NOTĂ: dacă nu aveți cont GOOGLE puteți lăsa un ”Comentariu” pentru oricare postare din Blog - alegând mai jos opțiunea ”Anonim” și declinându-vă identitatea sau aplicând e-mail-ul Dvs. imediat în continuarea mesajului creat... Cu încredere! S-AUZIM NUMAI DE BINE - CÂT MAI CURÂND! Cu prietenie A.M.